¿En última instancia, no responde todo a una estigmatización de lo que es diferente?
Susan Buck-Morss
Catedrática de Filosofía política y Teoría social de la Universidad de Cornell
Catedrática de Filosofía política y Teoría social de la Universidad de Cornell, en Estados Unidos, donde también está vinculada a los departamentos de Estudios germánicos e Historia del arte. Su amplia trayectoria académica se ha centrado, sobre todo, en la tradición de la filosofía crítica alemana, especialmente la Escuela de Frankfurt. En este ámbito es una autora de referencia, con estudios sobre Theodor W. Adorno y Walter Benjamin. Actualmente investiga sobre religión, con un interés especial en el Islam, las teorías de la soberanía, y la legitimidad y la fe. Entre sus últimos libros destacan Mundo soñado y catástrofe: la desaparición de la utopía de masas en el Este y el Oeste (Antonio Machado, 2004), Hegel y Haití. La dialéctica amo-esclavo: una interpretación revolucionaria (Norma, 2005) y Pensar tras el terror: el islamismo y la teoría crítica entre la izquierda (Antonio Machado, 2010).
Fuente: Centre de Cultura Contemporània de Barcelona (CCCB)
Catedrática de Filosofía política y Teoría social de la Universidad de Cornell, en Estados Unidos, donde también está vinculada a los departamentos de Estudios germánicos e Historia del arte. Su amplia trayectoria académica se ha centrado, sobre todo, en la tradición de la filosofía crítica alemana, especialmente la Escuela de Frankfurt. En este ámbito es una autora de referencia, con estudios sobre Theodor W. Adorno y Walter Benjamin. Actualmente investiga sobre religión, con un interés especial en el Islam, las teorías de la soberanía, y la legitimidad y la fe. Entre sus últimos libros destacan Mundo soñado y catástrofe: la desaparición de la utopía de masas en el Este y el Oeste (Antonio Machado, 2004), Hegel y Haití. La dialéctica amo-esclavo: una interpretación revolucionaria (Norma, 2005) y Pensar tras el terror: el islamismo y la teoría crítica entre la izquierda (Antonio Machado, 2010).
Fuente: Centre de Cultura Contemporània de Barcelona (CCCB)
Ultimately, doesn’t everything respond to a stigmatization of what is different?
Yes. I think we intellectuals were very much seduced by the concept of difference. I would say Derrida had a much more fluid notion of difference, it was always to differ it was never an identity, a different identity. So I would say that the problem is not so much with the word difference as the word identity, and the basing of a political collective on an identification that was somehow essentialist. I was suspicious at the time; I never followed that line; I kept talking about a global public sphere, and the possibility of combining thought from east and west, etc. I think that, ultimately, it played into the hands of the commercial markets which now target different groups and played into the insecurities that people have in a time of rapid change because they feel ‘at least I’m Christian’ or, ‘at least I’m Jewish’ or at least ‘I’m…’, you know, one identity or another, then this will give me a strength to endure this transformation, and I think it was always the wrong emphasis, politically, intellectually, only good for commercial game.
Yes. I think we intellectuals were very much seduced by the concept of difference. I would say Derrida had a much more fluid notion of difference, it was always to differ it was never an identity, a different identity. So I would say that the problem is not so much with the word difference as the word identity, and the basing of a political collective on an identification that was somehow essentialist. I was suspicious at the time; I never followed that line; I kept talking about a global public sphere, and the possibility of combining thought from east and west, etc. I think that, ultimately, it played into the hands of the commercial markets which now target different groups and played into the insecurities that people have in a time of rapid change because they feel ‘at least I’m Christian’ or, ‘at least I’m Jewish’ or at least ‘I’m…’, you know, one identity or another, then this will give me a strength to endure this transformation, and I think it was always the wrong emphasis, politically, intellectually, only good for commercial game.
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